This same story in English

Matka maailman ympäri

alkaen mummopyörällä Norjaan - ja takas
(Toni Tanner & Jarkko Luhtala)

Joo, oli vähän tekemisen puutetta, ja ajateltiin tehä matka Norjaan. Autolla tietysti. Mutta sitten tuli mieleen, että sehän on huiman kallista. No, sitten se selkis: MUMMOPYÖRILLÄ sinne on lähettävä! Niitä kun on muutenkin nurkat täynnä. Ja jos net matkalle levahtaa, niin aina voi käydä ostaas uuden (tai siis vanhan). No mä otin äiteen parikyt vuotta vanhan, jo löystyneen laitoksen. Jarkko taas valitsi vielä vanhemman, mutta paremmin säilyneen yksilön. Ja sehän vielä maalas sen suomen lipun väriseks.

Pari 'lyhyttä' harjoituslenkkiä, ja sitten yhtenä maanantai-aamuna lähettiin matkaan. Suunta etelään ja polkemaan. Päästiin melkein sata alkukilsaa, ennenkuin ensimmäinen sadejakso alkoi. No, sadevaatteet päälle, ja taas mentiin. Yöpaikka löytyi Rauman ja Porin keskustakierrosten jälkeen jostain ladosta, jossa saatiin jonkinlainen suoja sateelta.
Sit toka päivänä vain sata kilsaa Turkuun ja taas kaupunkiajelua, ja illalla Tukholman laivaan.

Viileää ja kosteaa Tukholmaa kierreltiin puoli päivaa, ja sitten irtauduttiin Osloa kohti. Vaikeusaste on melkoinen, koska pyörätiet mutkittelee miten sattuu, ja niiltä eksyttiin lukemattomia kertoja, ja taas löydettiin takas, ja taas... Ja moottoritiellehän ei ole pienellä polkijalla asiaa.

Jarkko . . . . . . . . . . . . . . Toni
Oslo 379km. - Ja vettä sataa.
Neljäntenä päivänä ensimmäinen päällysgummi kului puhki ja vaihettiin (vesisateessa). Seuraavana päivänä putos Jarkon pyörästä poljin, ja sen kanssa menikin hiukan kauemmin ennenkuin löyettiin sopiva paja, ja pyörä taas kasaan. Myöskin Vänernissä uinti kuului ohjelmaan, vaikka vesi olikin jäätävän kylmää

Toni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jarkko
Sitten Lauantaina (kuudes päivä), puolen päivän maissa, kauhean nousun jälkeen saavuttiin NORJAN RAJALLE!. Olihan sekin jo jotain, mutta matka jatkui vielä samana päivänä Osloon,

Ehkä olisi ollut aiheellista käydä

ja vähän ohikin. Yö jälleen teltassa tien sivussa, niikuin muutkin yöt. Sunnuntaina vielä Kongsbergiin katteleen alamäkikisoja ja Suomalaisia kuskeja, ja SITTEN: Käännyimme kotiin päin! Voi kun tuntui hyvältä.

Perillä Kongsberg;issä.

Maanantaiksi palattiin vielä katselemaan Osloa & Holmenkollenia. Vielä ennen nukkumaanmenoa palailimme Ruotsin puolelle.

Sitten alkoi matkan teko ihan niikuin tosissaan. Suuntana tällä kertaa Tukholma. Illalla ei sade tällä kertaa tauonnutkaan, joten ajoimme läpi yön. Ja vielä seuraavan päivänkin, ja lopulta olimme turvallisesti laivassa. Eli yritimme nukkua edellistä yötä takaisin, ja valmistautua kotimatkaan. Aamulla heräsimme kuulutukseen, joka toivotti meidät tervetulleiksi Helsinkiin! No hö! Tuli sitten noin sata ylimääräistä kilsaa, kun kerran kerittiin liian aikaiseen laivaan Tukholmassa.

Sitten olikin jo selvää, että ennen kotia ei pahemmin pysäheltäis. Poriin tultiin hyvin puolen yön tienoilla, ja perillä kotona aamukahvin aikaan. Sellanen reissu se.

TEKNISET TIEDOT:
Kokonaismatka noin 2100km, 11vrk = n.190km/vrk Ma 1.7: 9.00 - 22.30, 200km (noin)
Ti 2.7: 7.00 - 13.00, 100km (noin)
Ke 3.7: 7.00 - 22.00, 134km (asennettiin mittari Jarkon pyörään)
To 4.7: 8.00 - 23.00, 172km
Pe 5.7: 9.00 - 23.00, 147km
La 6.7: 8.30 - 23.30, 167km
Su 7.7: 8.15 - 23.30, 132km
Ma 8.7: 7.10 - 01.20, 180km
Ti 9.7: 9.25 - Ke 10.7: 17.00, 483km
To 11.7:9.00 - Pe 12.7: 08.00, 368km

Oslo - Tukholma - Helsinki - Teuva: 950km; 88h, josta 15h laivassa.